måndag 31 januari 2011

Himmelskt gott

Ikväll testade jag att göra något jag aldrig gjort förut, nämligen maränger. För att vara första gången så gick det väll ändå helt okej, blev inte världens snyggaste men goda och sega blev de och jag har redan ätit upp flera stycken..


detta blir ungefär 15-20 maränger, beroende på hur stora ni vill ha dom!

4 Äggvitor´
3 dl Strösocker
1 tsk Citronjuice

Såhär gjorde jag: Började med att vispa äggvitor med socker och citronjuice i en
skål över vattenbad tills marängen uppnått 55°c. (Jag vispade ca 7 minuter, för jag har ingen termometer) sen tog jag av skålen från vattenbadet och fortsatte vispa tills marängen har kallnat. sen tog jag karamellfärg och droppade ner några droppar och vispade lite till. sen är det bara att klicka ut små maränger på en bakplåtspappersklädd plåt eller klicka ut i muffinsformar. Senär det bara att grädda i nedre delen av ugnen i 125°c, ca 1h. Ät och njut! :)

2 kommentarer:

  1. Det skulle man faktiskt prova, men jag antar att jag är för bekväm med ica ;) Fast som alltid är ju hemmagjort godast.. kanske födelsedagsbarnet har över en smakbit imorgon få se? :)

    SvaraRadera
  2. Jenny jag vill ha receptet på dom där blåa kakorna som var bland de godaste jag ätit!!:)

    SvaraRadera