onsdag 24 februari 2010

Receptet på filmjölksbrödet!


Här är receptet på brödet som jag bakade igår!


(Jag hade inte linfrön, solrosstjärnor, hasselnötter och fikon i för det fanns inte hemma, men det blev supergott ändå)

1 brödform

Ingredienser:
4,5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon
1 dl russin

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 200 grader.
2.Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3.Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
4.Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
5.Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

Hoppas det ska smaka! :)

3 kommentarer:

  1. Tack bästa Jenny! Nu kanske jag måste baka ännu mer bröd idag! :) KRAAM

    SvaraRadera
  2. Hoppas det ska smaka:) Det blev väldigt gott och saftigt :)/ Jenny

    SvaraRadera
  3. Det lät verkligen inte dumt må jag säga! Men med mina bagarkonster så kanske jag hellre tingar en av dig ;)

    SvaraRadera