måndag 22 februari 2010

Mina favoriter

När jag var liten bodde jag ungefär som alla vi barn i bullerbyn gjorde, fast i en liten modernare tappning då; ) Vi var flera barn som lekte dag ut och dag in. Vi var i olika åldrar men det gick som ändå ihop. Vi lekte nog mest burkas (typ kurragömma med dunk) men även mycket annat. Ibland gick vi in till varandra och fikade och en av mina grannar bakade de godaste muffinsarna jag visste, nämligen "elaka gubbar". Jag var otroligt förtjust i dessa elaka gubbar och jag frågade nog Lisa många gånger om vi inte kunde fika hos henne! ;) När jag för några årsedan tittade i mammas recept bok ser jag att där står receptet, receptet på mina älskade elaka gubbar. Jag vart så glad så jag nästan började gråta! Så mycket minnen från min barndom kom upp. Tänk att muffinsar kan göra en så glad!

Så nu tänkte jag dela med mig av dessa otroliga goda och kladdiga elaka gubbar!

Elaka gubbar 175 c 10-15 minuter. (Beroende på hur kladdiga du vill ha)

5 dl socker
4 ägg
Vispas lite lätt för hand

200 gr smält smör
3 tsk vaniljsocker
2 krm salt
7 msk kakao
3 dl mjöl

Rörs ihop och fyll formarna till hälften. Sen in i mitten av ugnen 10-15 minuter. Jag brukar fylla lite mer, så det blir rejäla muffins! Men små går lika bra!

Jag skulle också rekomendera att ni använder er av muffinsplåt, samt silikon muffinsformar,muffinsarna får bättre passform och sjunkar inte ihop som de kan göra med pappersformar. Silikonformarna är förövrigt rätt miljövänligt eftersom de kan användas om och om igen! Silikonformarna kan ni köpa på bland annat Rusta :)

7 kommentarer:

  1. Perfekt när jag slarvat bort receptet och är för kletig för att prata i telefon! Dessa muffins är de goaste jag vet, men ingen..nej INGEN, kan göra dessa lika goda som fröken Eriksson! Thats life! Underbar bild förresten, ..en fantastisk fotograf! ;)

    SvaraRadera
  2. Jenny du är så välkommen tillbaka i bloggvärlden!
    Åh man kanske får se till att baka dessa elaka men tydligen goda gubbar i veckan. Vore gott!

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig blogg!=) Och nu har jag det goda receptet oxå!

    SvaraRadera
  4. Elaka Gubbar - typ det enda jag brukar baka, men de funkar alltid :)

    SvaraRadera
  5. åå va gott de måste jag prov baka!:):)

    //frida ( www.shooooo.blogg.se )

    SvaraRadera
  6. haha så mogen du låter när du pratar om miljövänlighet!! Jag ska testa receptet det lät smaskens!!
    kramisar //Frida h

    SvaraRadera
  7. Tack söta ni! Jag lovar att muffinsarna inte gör er besvikna:)

    Frida H: haha, visst är jag;)

    /Jenny

    SvaraRadera